Musikforedrag

Skrevet søndag d. 8. december 2019

Før generalforsamlingen 7. januar 2020

Hjertets Vagabond: Ny koncert og foredrag fra dansk sangskrivnings søgende sjæl

Den danske sangskriver og musiker Michael Vesterskov søger i en række nye koncertforedrag efter noget universelt, der forbliver fast i en verden, hvor så meget synes uroligt.

Michael Vesterskov er ikke en kunstner, der lader sig slå ud. Samtidig er han heller ikke en af de musikere, der blot rejser sig fra asken og ryster støvet af sig, som var intet hændt. Michael Vesterskovs musikunivers næres af det man tror, man næsten ikke kan komme igennem, men han synger ikke sørgesang; snarere er musikken en besyngelse af de besværligheder, der er nødvendige for at få en livskraft og viljestyrke udover det sædvanlige. Nu er han aktuel med en række koncertforedrag , hvor han udfolder sin særlige fornemmelse for en kraftfuld dobbelthed, hvor skrøbelighed og styrke altid er tæt forbundet.

Ligesom store dele af Michaels sangkatalog, kredser den nye cd og koncertforedragene om en universel længsel

Michael Vesterskov har for nylig været i nærkontakt med en af de oplevelser, som han tvivlede på, om det overhovedet ville være muligt at rejse sig efter. Han har netop gennemgået en svær hjerteoperation og pludselig opdaget, hvor skræmmende tæt på afgrunden, man egentlig går og befinder sig.  Michael er nu tilbage på scenen i en række foredrag og koncerter.  Her gør han mesterligt sin fortælling livsbekræftende , og siger :

”Jeg kalder koncerter og foredrag for ”Hjertets Vagabond” for det er det, jeg føler, at jeg er. Jeg har altid mærket en indre hjemløshed, en søgen efter noget, der er svært at sætte ord på. Som den grimme ælling, der leder efter sit hjemsted og derved ro i hjertet. Jeg har mærket på egen krop hvad der sker når man svigter sig selv, sit hjerte og det vi er sat i verden for.”

Michael Vesterskov har en lang karriere på den danske musikscene bag sig med hele 18 album-udgivelser, en række singler og ep’er og to bøger, og er flittigt spillet på DR P4 og DR P5. Han er kendt for sine fængende melodier og menneskekloge tekster. Med ”Hjertets Vagabond” inviterer han endnu en gang med på en rejse i sit poetiske univers, hvor det smukke, og det svære går hånd i hånd.

Et Koncertforedrag fremført med lune, underfundighed og humor.

Læs, hvad der tidligere er skrevet om Michael Vesterskovs liveoptrædener

Der er en hverdagens sejhed og storhed over Michael Vesterskovs tekster, der gør dem interessante. Det er insisterende ærligt og ægte, og det er en sjælden vare.

NIELS HAUSGAARD

På mange måder kan hans foredrag sammenlignes med både det, Niels Hausgaard og Allan Olsen, leverer, når de er på turné. Men mens de to for det meste øser ud fra, hvad de iagttager rundt omkring sig, så er Michael Vesterskovs kilde at finde i ham selv og de oplevelser livet har budt ham.

NORDJYSKE

Michael Vesterskovs lille perle af en musikalsk forestilling gik, for en udsolgt sal, over scenen i den stille smukke september aften.

SUSANNE SANGILL. Kunstnerisk leder, Himmerlands Teater

Concert in Austin, Texas: I was a witness at his performance at JAX, in which he captivated the audience with his lush vocal melodies and intricate guitar textures. I now sit and wait for his return.

NATHAN FELIX, organizer at the concert in Austin, Texas.